پژوهش حاضر، اعتبار پرسشنامه 16 عاملی کتل را براساس نیمرخ شخصیتی نمونه ای از دانش پژوهان (طلاب) مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) بررسی می کند تا از نتایج آن در جهت جذب و گزینش نیروهای کارآمد با ویژگی های شخصیتی مطلوب استفاده شود.
پژوهش حاضر، به تعیین سطح پرخاشگری نوجوانان (دختر و پسر) بر حسب مولّفه های شخصیتی آنها پرداخته است. و سپس مولّفه های شخصیت و مولّفه های پرخاشگری آنها با یکدیگر مقایسه شده است.
هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه خودپنداشت و نظام ارزشی دانشجویان مذکر حوزه و دانشگاه در گرایشهای تحصیلی متفاوت (در چهار رشتة: هنر, فنّی. الهیات و حوزه) است .