مقطع: 
کارشناسی ارشد
رشته: 
رواشناسی بالینی
استاد راهنما: 
نام محقق: 
سال تحصیلی: 
1379

چکیده

هدف:

پژوهش حاضر با هدف بررسی مولفه های شخصیتی و هوش طلاب موفق و ناموفق حوزه علمیه قم انجام شده است.

روش:

برای انجام این بررسی، ۱۲۰ نفر از طلاب پایه های دوم و چهارم پنج مدرسه بطور تصادفی انتخاب و در دو سطح موفق و ناموفق طبقه بندی شدند. پس از اجرای دو آزمون (پرسشنامه ۱۶ عاملی شخصیت کتل فرم ۸ و تست هوش کتل ۳ فرمB) داده های بدست آمده با استفاده از روشهای آماری شامل «محاسبه ضریب همبستگی، میانگین و انحراف استاندارد و تحلیل واریانس دو طرفه،  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت

یافته ها:

نتایج زیر بدست آمد:

1- بین طلاب موفق و غیر موفق در عامل O (بی اعتمادی اضطراب آمیز - اعتماد توأم با آرامش) از عوامل ۱۶ گانه شخصیت کتل تفاوت معنی دار وجود دارد. یعنی اینکه طلاب موفق از سطح اضطراب و نگرانی کمتری نسبت به طلاب غیر موفق، رخوردارند.

2= سطح هوش طلاب موفق بالاتر از سطح هوش طلاب غیر موفق است

کلید واژه ها:

مؤلفه های شخصیت،هوش،موفق،ناموفق،اضطراب

نوع