چکیده |
|
هدف: |
پژوهش حاضر با هدف بررسی مولفه های شخصیتی و هوش طلاب موفق و ناموفق حوزه علمیه قم انجام شده است. |
روش: |
برای انجام این بررسی، ۱۲۰ نفر از طلاب پایه های دوم و چهارم پنج مدرسه بطور تصادفی انتخاب و در دو سطح موفق و ناموفق طبقه بندی شدند. پس از اجرای دو آزمون (پرسشنامه ۱۶ عاملی شخصیت کتل فرم ۸ و تست هوش کتل ۳ فرمB) داده های بدست آمده با استفاده از روشهای آماری شامل «محاسبه ضریب همبستگی، میانگین و انحراف استاندارد و تحلیل واریانس دو طرفه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت |
یافته ها: |
نتایج زیر بدست آمد: 1- بین طلاب موفق و غیر موفق در عامل O (بی اعتمادی اضطراب آمیز - اعتماد توأم با آرامش) از عوامل ۱۶ گانه شخصیت کتل تفاوت معنی دار وجود دارد. یعنی اینکه طلاب موفق از سطح اضطراب و نگرانی کمتری نسبت به طلاب غیر موفق، رخوردارند. 2= سطح هوش طلاب موفق بالاتر از سطح هوش طلاب غیر موفق است |
کلید واژه ها: |
مؤلفه های شخصیت،هوش،موفق،ناموفق،اضطراب |
نوع |
|