چکیده |
|
هدف: |
هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه خودپنداشت و نظام ارزشی دانشجویان مذکر حوزه و دانشگاه در گرایشهای تحصیلی متفاوت (در چهار رشتة: هنر, فنّی. الهیات و حوزه) است . |
روش: |
گروه نمونة پژوهش حاضر در برگیرندة ۲۴۰ دانشجوی مذکر حوزه و دانشگاه در دو سطح: سال اول و سال چهارم در محدودة سنّی۱۹تا 26سال می باشد که به صورت تصادفی انتخاب شده اند. برای بررسی سوالهای پژوهش از دو آزمون خودپنداشت یک و آزمون فهرست ارزشهای بین -شخصی گوردون استفاده شده است |
یافته ها: |
یافته های پژوهش حکایت از آن دارند که: - سطح خود پنداشت بر اساس رشته های تحصیلی و سنوات تحصیلی متفاوت نیست. به بیان دیگر، بین خودپنداشت و رشته ها و سنوات تحصیلی ارتباط معناداری وجود ندارد - همچنین سطح مؤلفه های ارزشی براساس رشته های تحصیلی دارای تفاوت می باشد.به این معنا که رشته های تحصیلی بر مؤلفه های ارزشی واجد اثرند و بین آنها رابطه معنا داری برقرار است. اما سطح مولفه های ارزشی بر اساس سنوات تحصیلی متفاوت نیست. به عبارت دیگر اثر سنوات تحصیلی بر مؤلفه های ارزشی معنادارنیست
|
کلید واژه ها: |
خودپنداشت، نظام ارزشی، گرایش های تحصیلی |
نوع |
|