چکیده |
|
هدف: |
پژوهش حاضر، اعتبار پرسشنامه 16 عاملی کتل را براساس نیمرخ شخصیتی نمونه ای از دانش پژوهان (طلاب) مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) بررسی می کند تا از نتایج آن در جهت جذب و گزینش نیروهای کارآمد با ویژگی های شخصیتی مطلوب استفاده شود. |
روش: |
نمونه این تحقیق شامل ۲۳۰ دانش پژوه مذكر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در مقطع کارشناسی است که به روش نمونه گیری «اتفاقی» انتخاب شدند |
یافته ها: |
یافته های پژوهش، تفاوت معنادار در عوامل نخستین O،L ،H ،G ،F، E، Cو2Q را نشان می دهد. به طوری که گروه نمونه در مقایسه با گروه هنجار، در عوامل H، F، E، C، O و2 Q به قطب منفی (-) و در عوامل G و L به قطب مثبت (+) گرایش دارند. علاوه برآن در عامل مرتبه دوم اضطراب، برون گردی و مهار خود فرضیه ها در سطح گسترده ای اثبات گردید، در حالی که در عامل مرتبه دوم زمخت طبعی و استقلال قسمت عمده فرضیه ها به اثبات نرسید اعتبار آزمون، به خصوص در عوامل مرتبه دوم برون گردی و مهار خود، در حد قابل ملاحظه ای تأیید شد. اما نتایج حاصل از عوامل اضطرابی با فرضیه اول پژوهش منطبق نبود. شاید بتوان این ناهمسویی را به تغییرات اجتماعی - اقتصادی و سیاسی دهه اخیر نسبت داد و ضرورت دستیابی به هنجارهای جدید را مطرح کرد. |
کلید واژه ها: |
شخصیت،نیم رخ شخصیتی،کتل، پرسشنامه 16 عاملی، |
نوع |
|