مقطع: 
کارشناسی ارشد
رشته: 
رواشناسی بالینی
استاد راهنما: 
سال تحصیلی: 
1379

 

چکیده

هدف:

پژوهش حاضر به تعیین سطح اضطراب و افسردگی دانش آموزان مدارس دینی و عادی پرداخته است و سپس سطوح اضطراب و افسردگی آنان با یکدیگر مقایسه شده است

روش:

در این تحقیق دو گروه از میان دانش آموزان دوّم وسوّم دییرستان های شهرقم ۴۰۰ نفر (۲۳۰ نفر دانش آموز سال دوّم و ۱۷۰ نفر دانش آموز سال سوّم) و از میان طلاّب پایه دوم و سوّم مدارس حوزة علمیهٌ قم (که با مدرک سیکل پذیرفته شده اند) نیز ۱۵۳ نفر (109نفر طلاب پایة دوّم و ۴۴ نفر طلاب پایه سوّم) به طور تصادفی انتخاب شده است

در وهله اوّل دو گروه از طریق اجرای پرسشنامه افسردگی کودکان(CDS) و عوامل اضطرابی آزمون شخصیّت کتل(CPQ) مورة ارزشیابی قرار گرفته اند

در وهلة دوّم پس از اجرای پرسشنامه های مذکور نخست به توصیف داده ها و سپس به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد.

برای تجزیه و تحلیل داددها از آزمون تک متغیری و چند متغیّری Fبرای مقایسه مولّفه های اضطرابی و افسردگی بر مبنای دو گروه مدارس دینی و عادی و نیز بر مبنای پایه تحصیلی (دوّم و سوّم) و تعامل سطوح متفاوت گروه های آموزشی (دینی و عادی) و پایه تحصیلی (دوّم و سوّم) استفاده شده است

یافته ها:

نتایج نشان داد که:

  1.  سطح اضطراب دانش آموزان مدارس دینی به طور معناداری کمتر از سطح اضطراب دانش آموزان مدارس عادی است و این تفاوت بر اساس تغییر پایه های تحصیلی، یکسان است و عاملهای CوOوQ4 نیز به عنوان عوامل اصلی منشا تغییرات مشخص گردیدند.
  2. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که سطح افسردگی دانش آموزان مدارس دینی با دانش آموزان مدارس عادی یکسان است و از این جهت تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد

کلید واژه ها:

اضطراب، افسردگی،سطح اضطراب

نوع