مقطع: 
کارشناسی ارشد
رشته: 
رواشناسی بالینی
استاد راهنما: 
سال تحصیلی: 
1378

چکیده

هدف:

هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه خودپنداشت و نظام ارزشی دانشجویان مذکر حوزه و دانشگاه در گرایشهای تحصیلی متفاوت (در چهار رشتة: هنر, فنّی. الهیات و حوزه) است .

روش:

گروه نمونة پژوهش حاضر در برگیرندة ۲۴۰ دانشجوی مذکر حوزه و دانشگاه در دو سطح: سال اول و سال چهارم در محدودة سنّی۱۹تا 26سال می باشد که به صورت تصادفی انتخاب شده اند. برای بررسی سوالهای پژوهش از دو آزمون خودپنداشت یک و آزمون فهرست ارزشهای بین -شخصی گوردون استفاده شده است

یافته ها:

یافته های پژوهش حکایت از آن دارند که:

-  سطح خود پنداشت بر اساس رشته های تحصیلی و سنوات تحصیلی متفاوت نیست. به بیان دیگر، بین خودپنداشت و رشته ها و سنوات تحصیلی ارتباط معناداری وجود ندارد

-  همچنین سطح مؤلفه های ارزشی براساس رشته های تحصیلی دارای تفاوت می باشد.به این معنا که رشته های تحصیلی بر مؤلفه های ارزشی واجد اثرند و بین آنها رابطه معنا داری برقرار است. اما سطح مولفه های ارزشی بر اساس سنوات تحصیلی متفاوت نیست. به عبارت دیگر اثر سنوات تحصیلی بر مؤلفه های ارزشی معنادارنیست

 

کلید واژه ها:

خودپنداشت، نظام ارزشی، گرایش های تحصیلی

نوع