مقطع: 
کارشناسی ارشد
رشته: 
روان شناسی خانواده
سال تحصیلی: 
1392

چکیده

هدف:

هدف از پژوهش حاضر، مقایسه ابعاد والدگری رابطه والد- کودک و مشکلات رفتاری کودکان سنین دبستان در خانواده های تک فرزند و چند فرزند می باشد.

روش:

جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر یزد و والدین آنها تشکیل دادند که از طریق نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. قسمت اصلی پژوهش که به مقایسه خانواده های تک فرزند و چند فرزند می پردازد به شیوه على - مقایسه ای انجام گرفت و بخش دیگر که به پیش بینی و رابطه بین متغیرهای پژوهش می پردازد، به شیوه توصیفی- همبستگی انجام شده است. شرکت کنندگان در این پژوهش به پرسشنامه های ابعاد والدگری، رابطه والد- کودک و سیاهه رفتاری کودکان پاسخ دادند. داده های به دست آمده از طریق روش های آمار توصیفی و روش های آمار استنباطی شامل آنالیز واریانس دو راهه و رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها:

نتایج به دست آمده نشان داد که:

  •  تفاوت معناداری در ابعاد والدگری میان خانواده های دو فرزند و سه فرزند وجود دارد و خانواده های دو فرزند در این خصوص وضعیت مطلوب تری دارند. هر چند تفاوت معناداری میان رابطه والد - کودک در خانواده های تک فرزند و چندفرزند، بدست نیامد اما، در زیر مقیاس وابستگی، میان خانواده های تک فرزند و چند فرزند تفاوت معنادار بدست آمد و خانواده های دو فرزند در این خصوص وضعیت مطلوب تری دارند.
  • طبق نتایج بدست آمده، تفاوت معناداری میان خانواده های تک فرزند و دو فرزند، همچنین میان خانواده های دو فرزند و سه فرزند در خصوص مشکلات رفتاری کودکان بدست آمد که دو فرزندی ها در این خصوص نیز از وضعیت مطلوب تری برخوردار بودند.
  • همچنین نتایج نشان داد، ابعاد فقر نظارت و تنبیه جسمانی و مشارکت از متغير والدگری، و زیر مقیاس وابستگی از متغیر رابطه والد- کودک نقش پیش بینی کننده تری در بروز مشکلات رفتاری کودکان دارند.

 

کلید واژه ها:

والدگری، رابطه والد-کودک، مشکلات رفتاری کودکان، تک فرزند، چند فرزند.

نوع

 


 

 

گروه - گرایش: