چکیده |
|
هدف: |
پژوهش حاضر با هدف تهیه و تدوین یک برنامه درمانگری مبتنی بر آیات و روایات به منظور مقابله با اختلالهای برونی سازی شده در سطح والدین و همچنین بررسی میزان تأثیر برنامه درمانگری مذکور بر کودکان مبتلا به اختلالهای برونی سازی شده انجام شده است |
روش: |
در سه مرحله به قرار زیر است: الف) مرحله مقدماتی: تدوین برنامه درمانگری برای مقابله با مشکلات برونی سازی شده در کودکان مبتنی بر آیات و روایات ب) مرحله میانی : برای تشخیص مشکلات برونی سازی شده کودکان برای تعیین ملاک به منظور انتخاب یک گروه نمونه وسیع و تعیین میانگین و انحراف استاندارد، ۲۰۰ نفر از دانش آموزان پایه چهارم و پنجم ابتدائی ناحیه های استان قم به شیوه تصادفي چند مرحله ای انتخاب شدند و پس از اجرای آزمون ( فرمهای سه گانه کودک، والدین، معلم ؛ آشنباخ) ، داده های بدست آمده با استفاده از فنون آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و تعداد ۳۰ نفر از دانش آموزان که نمره فرم کودک آنها، بیشترین انحراف استاندارد( بالاتر از 5/1 ) از میانگین جامعه ۲۰۰ نفری بود؛ به دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی و مساوی اختصاص داده شدند که ۱۵ نفر در هر یک از گروهها جای گرفتند ج) مرحله پایانی : اجرای روش درمانگری مبتنی بر آیات و روایات برای کاهش مشکلات برونی سازی شده که در این مرحله تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس مدل تحلیل کوواریانس برای حذف یا کنترل اثر پیش آزمون بر روی پس آزمون انجام شد |
نتیجه: |
نتایج زیر به دست آمد: میانگین گروه آزمایش در پس آزمون کاهش قابل توجهی داشته است اما این مسئله در میانگین گروه کنترل اتفاق نیافتاده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که مداخله اسلامی - روانشناختی در کاهش اختلالهای برونی سازی شده تاثیر داشته است و فرضیه پژوهش تأیید می شود . |
کلید واژه ها: |
درمانگری، اختلال، برون سازی، |
نوع |
بسته |