چکیده |
|
هدف: |
در پژوهش حاضر، میزان رضایت شغلی معلمان مدارس ابتدایی شهرستان قم و عوامل مؤثر در آن، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. |
روش: |
برای انجام این بررسی ۴۵۰ نفر از معلمان مدارس ابتدایی نواحی سه گانه آموزش و پرورش قم بعنوان گروه نمونه انتخاب گردیدند. برای سنجش میزان رضایت شغلی و عوامل عمده مؤثر در آن پرسشنامه ای تهیه و تنظیم و تکمیل گردید و در اختیار معلمان گروه نمونه قرار گرفته است برای بدست آوردن عوامل موثر در رضایت شغلی از مباحث نظری و تحقیقات گذشته در این زمینه، از روش آماری تحلیل عاملی و از جواب های آزمودنیها به سوالات تشریحی منعکس شده در برگه سوم پرسشنامه، استفاده شد. نتیجه کلی این شد که سه عامل عمده و اساسی در رضایت و یا عدم رضایت شغلی مؤثرند که عبارتند از: عامل اجتماعی، عامل محیط کار، و عامل نفس کار. برای تعیین و تشخیص رابطه بین متغیرهای پژوهش از روشهای آماری و آزمونهای مختلف از جمله آنالیز واریانس یکراهه، جداول توافقی و متقاطع، همبستگی، آزمونt ، آزمونz آزمونx2 و آزمونf و آزمون LSD استفاده گردید. |
یافته ها: |
نتایج تحلیل واریانس و آزمونهای مختلف بالا نشانگر این بود که: - بین جنس و میزان رضایت شغلی رابطه وجود دارد، و در عامل اجتماعی و رضایت کل، تفاوت معنی داری بین زنان و مردان وجود دارد و زنان نسبت به مردان در این دو مورد از رضایت شغلی بیشتری و بالاتری برخوردار هستند - در مورد نفس کار نتیجه بعضی از آزمونها, حاکی از تفاوت اندک ولی بهر حال معنی دار، بین زن و مرد با برتری زنان می باشد. همچنین تحلیل ها نشان داد که از جهت میزان رضایت شغلی بین معلمان نواحی سه گانه تفاوت وجود دارد - اما در مورد متغیرهای مثل سن، ساعات تدریس در هفته؛ میزان تحصیلات معلم و والدین او، وضعیت تأهل، دورة آموزش معلمی، به اين نتیجه رسیدیم که همة آنها در میزان رضایت شغلی تأثیری ندارند و رابطة معنی داری بین این متغیرها و متغیر رضایت و میزان آن وجود ندارد - در خصوص مسئله رابطة بین سابقة خدمت و میزان رضایت شغلی، به علت وجود تناقض نتایج آزمونهای بکار گرفته شده، پرونده مسئله مفتوح می ماند |
کلید واژه ها: |
رضایت شغلی، معلم، عوامل موثر بر رضایت شغلی |
نوع |
|