چکیده |
|
هدف: |
پژوهش حاضر که با هدف بررسی هوش اخلاقی، دست یابی به مؤلفه ها و ساخت آزمون اولیه ی آن بر اساس منابع اسلامی انجام گرفت |
روش: |
از نوع پژوهش های بنیادی بوده و در آن از روش تحليل محتوا استفاده شده است. جامعه ی آماری این پژوهش را تمامی دانش پژوهان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و طلاب جامعه الزهراء در سال تحصیلی ۱۳۹۵ - ۱۳۹۶ تشکیل می دهند که با روش نمونه در دسترس، ۱۰۰ نفر انتخاب شدند |
یافته ها: |
یافته های تحقیق نشان داد : -آدمی، علاوه بر سازه ی هوش، از پایگاه های دیگری مانند فطرت، وجدان، قلب و ایمان برخوردار است که وی را در تشخیص درست از نادرست اخلاقی یاری می رسانند. -همچنین، با استنباط از آیات و روایات اسلامی، مؤلفه های هوش اخلاقی بر اساس معیارهای مکارم، محاسن و معالی در حوزه ی اخلاق، به هفده مؤلفه رسید و در سه دسته ی الهی، فردی و اجتماعی تقسیم گردید. -برای بررسی میزان مطابقت مستندات اسلامی با مؤلفه های هوش اخلاقی از نظر کارشناسان خبره ی دین استفاده شد. میانگین کل ۶۲/۳ نشانگر موافقت ۵/۹۰ درصدی کارشناسان در خصوص تعطابق مستندات با مؤلفه هاست، - هماهنگی میان مستندات با گویه ها، میانگینی در حد۵۱/۳ بدست داد. -جهت سنجش روایی ملاک، آزمون محقق ساخته به همراه آزمون هوش اخلاقی لنیک و کیل (MCI) اجرا شد. همبستگی دو آزمون با ۸۴/۰ نشان دهنده ی روایی بالای آزمون است. -مؤلفه های آزمون هوش اخلاقی اسلامی با کل آزمون، همبستگی بالا و با یکدیگر همبستگی مثبت و پایین داشتند که نشان دهنده ی روایی سازه ی آزمون محقق ساخته است. - اعتبار آزمون بواسطه ی بررسی همسانی درونی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و نتیجه ی آن در سطح ۹۶/۰ به دست آمد. -دو نیمه سازی نیز اعتباری در حد۹۳/۰و ۹۵/۰ به دست داد. |
نتیجه: |
نتایج تحقیق نشان می دهد که پرسش نامه تهیه شده از اعتبار و روایی مطلوبی برخوردار است |
کلید واژه ها: |
هوش، اخلاق، هوش اخلاقی، آزمون، روایی و اعتبار، منابع اسلامی |
نوع |
مقیاس |