مقطع: 
کارشناسی ارشد
رشته: 
روان شناسی
نام محقق: 
سال تحصیلی: 
1395

چکیده

هدف:

این پژوهش با هدف ساخت آزمون اولیه همدلی، بر اساس منابع اسلامی انجام گرفت

روش:

برای مطالعه ی منابع اسلامی از روش تحلیل محتوا و برای ارزیابی روایی و اعتبار آزمون، از روش پیمایشی با انتخاب تصادفی طبقه ای، نمونه ۱۰۰ نفری از میان دانش پژوهان مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) و طلاب حوزه علمیه خواهران قم در سال تحصیلی ۱۳۹۵ - ۱۳۹۴ بهره گرفته شد

یافته ها:

ساختار برداشت شده از منابع اسلامی برای همدلی عبارتند از مؤلفه رفتاری، مؤلفه عاطفی و شناختی. روایی این ساختار از نظر کارشناسان خبره ی دین و روانشناسی طبق ساختار ليكرت چهار گزینه ای با میانگین کل ۸/۳ و واریانس ۰۴۷/۰ محاسبه شد و روایی گویه ها با میانگین۶/۳ و واریانس ۰۲۲/۰ بدست آمد.

 برای سنجش روایی ملاکی، نسخه ۳۰ سوالی این آزمون همزمان با آزمون همدلی دیویس اجرا شد که نتیجه، همبستگی معناداری (۳۸/۰=r) را نشان داد. همبستگی بالا بین مؤلفه ها با کل آزمون همچنین بین گویه ها نشان دهنده روایی سازه بود.

اعتبار آزمون بواسطه بررسی همسانی درونی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ در سطح ۹۱/۰ به دست آمد.

 دو نیمه سازی نیز اعتباری در حد۸۰/۰ و ۸۱/۰ برای دو نیمه را نشان داد

نتیجه:

بنابراین این آزمون از اعتبار و روایی مناسب بر خوردار است

کلید واژه ها:

همدلی، پرسشنامه اولیه، روان سنجی، منابع اسلامی

نوع

مقیاس