مقطع: 
کارشناسی ارشد
رشته: 
رواشناسی عمومی
نام محقق: 
سال تحصیلی: 
1395

چکیده

هدف:

: این پژوهش با هدف بررسی سلامت هیجانی در منابع اسلامی و ساخت آزمون اولیه آن بر اساس منابع اسلامی انجام گرفت

روش:

بدین منظور با مراجعه به منابع اسلامی از روش تحلیل محتوا استفاده گردید و برای ارزیابی روایی و اعتبار آزمون، از روش پیمایشی با انتخاب نمونه ۱۰۰ نفری از میان دانش پژوهان و طلاب علوم دینی موسسه امام خمینی رحمه الله در سال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۵ بهره گرفته شد

یافته ها:

ساختار برداشت شده از منابع اسلامی برای سلامت هیجانی شامل 4 مولفه 1- آگاهی بر هیجان ها ۲- موقعیت شناسی ۳-ابراز و برانگیختگی مناسب هیجانی۴- تنظیم و کنترل هیجان ها است.

-روایی این ساختار از نظر کارشناسان خبره دین و روانشناسی طبق ساختار ليكرت چهار گزینه ای تایید شد و گویه ها از آن به دست آمد. مطابقت گويه ها با مستندات نیز از نظر کارشناسان تایید و گویه های نهایی اجرا شد.

-برای سنجش روایی ملاکی، نسخه 76 سوالی این آزمون همزمان با پرسشنامه بهزیستی ذهنی اجرا شد که نتیجه، همبستگی معناداری ۰۱/۰ ( r=0/039 ) را نشان داد. همبستگی بالا بین مؤلفه ها با کل آزمون همچنین بین گویه ها، نشان دهنده روایی سازه بود.

-اعتبار آزمون بواسطه بررسی همسانی درونی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ در سطح ۹۵۱/۰ به دست آمد.

-دو نیمه سازی نیز اعتباری در حد ۸۹/۰ و ۹۲/۰ برای دونیمه را نشان داد

نتیجه:

بنابراین این آزمون از اعتبار و روایی مناسب برخوردار است

کلید واژه ها:

سلامت، هیجان، سلامت هیجانی، ساخت، آزمون، روایی و اعتبار

نوع

مقیاس