چکیده |
|
هدف: |
: این پژوهش با هدف بررسی سلامت هیجانی در منابع اسلامی و ساخت آزمون اولیه آن بر اساس منابع اسلامی انجام گرفت |
روش: |
بدین منظور با مراجعه به منابع اسلامی از روش تحلیل محتوا استفاده گردید و برای ارزیابی روایی و اعتبار آزمون، از روش پیمایشی با انتخاب نمونه ۱۰۰ نفری از میان دانش پژوهان و طلاب علوم دینی موسسه امام خمینی رحمه الله در سال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۵ بهره گرفته شد |
یافته ها: |
ساختار برداشت شده از منابع اسلامی برای سلامت هیجانی شامل 4 مولفه 1- آگاهی بر هیجان ها ۲- موقعیت شناسی ۳-ابراز و برانگیختگی مناسب هیجانی۴- تنظیم و کنترل هیجان ها است. -روایی این ساختار از نظر کارشناسان خبره دین و روانشناسی طبق ساختار ليكرت چهار گزینه ای تایید شد و گویه ها از آن به دست آمد. مطابقت گويه ها با مستندات نیز از نظر کارشناسان تایید و گویه های نهایی اجرا شد. -برای سنجش روایی ملاکی، نسخه 76 سوالی این آزمون همزمان با پرسشنامه بهزیستی ذهنی اجرا شد که نتیجه، همبستگی معناداری ۰۱/۰ ( r=0/039 ) را نشان داد. همبستگی بالا بین مؤلفه ها با کل آزمون همچنین بین گویه ها، نشان دهنده روایی سازه بود. -اعتبار آزمون بواسطه بررسی همسانی درونی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ در سطح ۹۵۱/۰ به دست آمد. -دو نیمه سازی نیز اعتباری در حد ۸۹/۰ و ۹۲/۰ برای دونیمه را نشان داد |
نتیجه: |
بنابراین این آزمون از اعتبار و روایی مناسب برخوردار است |
کلید واژه ها: |
سلامت، هیجان، سلامت هیجانی، ساخت، آزمون، روایی و اعتبار |
نوع |
مقیاس |