مقطع: 
کارشناسی ارشد
رشته: 
روان شناسی
سال تحصیلی: 
1392

چکیده

هدف:

پژوهش حاضر با هدف ساخت پرسش نامه قدردانی مبتنی بر آموزه های اسلامی ، صورت گرفته است.

روش:

بدین منظور در این پژوهش، از دو روش توصیفی و پیمایشی استفاده شده است. در روش توصیفی آموزههای اسلامی در ارتباط با شکر و قدردانی جمع آوری و مورد تحلیل قرار گرفت و پس از استخراج مولفه های شناختی، رفتاری و عاطفی قدردانی در دو حیطه قدردانی از خالق و قدردانی از مخلوق، پرسش نامه اوليه تدوین گردید. در ادامه جهت به دست آوردن روایی محتوایی پرسشنامه اولیه، گزاره ها همراه با مستندات آن در اختیار ۱۰ نفر از کارشناسان قرار گرفت و پس از اعمال نظر کارشناسان، تعداد گویه ها از ۵۱ گویه به ۳۶ مورد تقليل یافت.

در روش پیمایشی نیز، ارزیابی روایی و اعتبار مقیاس در نمونه 104 نفری از جامعه آماری دانش پژوهان موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) مورد بررسی قرار گرفت. همچنین برای به دست آوردن روایی ملاکی و همگرا، از دو مقياس رضایت از زندگی« دینر» و قدردانی «مک۔ کالو،» استفاده شده است

 

یافته ها:

روایی ملاکی با محاسبه ضریب همبستگی میان مقیاس حاضر و مقیاس قدردانی «مک کالو» 488/0

و روایی همگرا با محاسبه ضریب مقياس حاضر با مقیاس رضایت از زندگی «دینر» ۳۳۱/ ۰ بوده که در سطح 01/0 معنادار است میانگین نمرات کارشناسان، برای بررسی روایی محتوایی 87/0 و ضریب تطابق كندال 159/0  بدست آمد.

برای بدست آورن روایی سازه، همبستگی خرده مقیاس ها با یکدیگر و با نمره کل مقياس، همبستگی مولفه های هر خرده مقیاس با نمره کل و همچنین همبستگی هر گویه با نمره کل محسابه گردید که نتایج حاکی از روایی مطلوب بود.

 در بررسی اعتبار مقیاس نیز، ضریب آلفای کرونباخ9/0 و نتایج دونیمه سازی اسپیرمن 81/0 و دو نیمه سازی گاتمن 78/0 به دست آمده است

 

کلید واژه ها:

اسلام، روان شناسی، قدردانی، شکر، پرسش نامه

نوع

مقیاس


 

 

گروه - گرایش: