مقطع: 
کارشناسی ارشد
رشته: 
روان شناسی خانواده
سال تحصیلی: 
1393

چکیده

هدف:

این پژوهش با هدف ساخت آزمون اولیه مهارت حل مسئله، بر اساس مبانی نظری اسلامی انجام گرفت.

روش:

برای مطالعه منابع اسلامی از روش توصیفی و تحلیل محتوای متون دینی و برای ارزیابی روایی و اعتبار آزمون، از روش پیمایشی استفاده شد. برای این منظور تعداد ۱۰۰ نفر از طلاب علوم دینی به روش نمونه گیری در دسترس در تحقیق شرکت داده شدند

یافته ها:

- بررسی ها در منابع دینی برای مهارت حل مسئله مراحل هفت گانه زیر را نتیجه داد؛ کنترل هیجان، شناخت و تعریف مسئله، شناسایی اهداف و موانع، تفکر خلاق و مشورت، تصمیم گیری، توکل و توسل، ارزیابی فرایند.

  • همچنین روشن شد دو مؤلفه سبکهای «عجله ای» و «اجتنابی»، مراحل حل مسئله را ناکارآمد می کنند .
  • همچنین دو مولفه بینشی عبارت است از: «اعتقاد به آزمایش در مقابل تهدید دانستن مسائل» و «خوش بینی در مقابل بدبینی».

روایی ساختار مؤلفه ها و گویه ها از نظر کارشناسان خبره دین طبق ساختار لیکرت با میانگین کل 62/3 و واریانس ۲/ ۰ به دست آمده یعنی تا نود درصد این ساختار مورد تأیید بود. میانگین برای روایی گویه 51/3 با واریانس 37/0 محاسبه شد یعنی ۸۷٪ گویه ها با مستندات هماهنگ بودند. نسخه ۸۰ سوالی این آزمون برای سنجش روایی ملاکی همزمان با آزمون حل مسئله اجتماعی نزو و دیزوریلا اجرا شد و همبستگی ۸۸/0 با معناداری سطح 01/0 را نشان داد. روایی سازه آزمون محقق ساخته با همبستگی مناسب مؤلفه ها با کل آزمون همچنین با یکدیگر را نشان داده شد. اعتبار آزمون بواسطه بررسی همسانی درونی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ در سطح 96/0 به دست آمد. دو نیمه سازی نیز اعتباری در حد 93/0 و ۹۵/0 به دست داده است.

نتیجه:

این نتایج نشان دادند که این آزمون برای سنجش مهارت حل مسئله از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است.

کلید واژه ها:

حل مسئله، مهارت، آزمون، روایی و اعتبار

نوع

مقیاس


 

 

گروه - گرایش: