مقطع: 
کارشناسی ارشد
رشته: 
روان شناسی
سال تحصیلی: 
1392

چکیده

هدف:

پژوهش حاضر با هدف شناسایی و پیش بینی رابطه پای بندی سبک زندگی اسلامی با میزان افسردگی و اضطراب در جامعه آماری دانشجویان دانشگاه دولتی تفرش در یک نمونه ۳۵۰ نفری به روش همبستگی انجام شد.

روش:

ابزار گردآوری اطلاعات سه پرسشنامه« سبک زندگی اسلامی (-ILST ۷۵)، کاویانی»، «پرسشنامه اضطراب بک» و « پرسشنامه افسردگی بک» می باشد.

یافته ها:

نتایج حکایت از آن دارد که :

  • سبک زندگی اسلامی با دو متغیر افسردگی و اضطراب رابطه معنادار و معکوس دارد بنابراین شواهد موجود بیانگر تأیید فرضیه تحقیق یعنی« پایبندی به سبک زندگی اسلامی میزان افسردگی و اضطراب آزمودنی ها را به صورت معناداری کاهش می دهد» می باشد.
  • یافته های این پژوهش با این نظر متخصصان علوم رفتاری و روانشناسی که معتقدند سبک زندگی بر سلامت روان و جسم افراد تاثیر زیادی می گذارد و هر چه فرد نسبت به انجام آموزه های دینی متعهدتر باشد آرامش بیشتری پیدا می کند، همخوان می باشد و بر این نظریه صحه می گذارد.
  • یافته های این پژوهش نشان می دهد که با افزایش نمره سبک زندگی اسلامی میزان افسردگی و اضطراب دانشجویان کاهش می یابد و بالعکس.
  •  بر اساس یافته های این تحقیق افرادی که از سبک زندگی اسلامی برخوردارند، کمتر دچار اضطراب و افسردگی می شوند. چون تمامی نشانه ها و عوامل اضطراب و افسردگی مغایر با آموزه های اسلامی در سبک زندگی است.

 

نتیجه:

دینداری باعث گزینش سبک خاص زندگی می شود که این سبک زندگی بر جسم و روح فرد تأثیر گذار است. فرد مومن مشروب نمی خورد، قمار نمی کند، از مواد مخدر استفاده نمی کند، رفتارهای نامشروع و مجرمانه انجام نمی دهد و دیگران را آزار نمی دهد و به طور کلی از هر چه گناه است و رنگ زشتی دارد پرهیز می کند. در مقابل کسانی که از آموزه های دینی بی بهره اند و توجهی به دستورات الهی ندارند، زشتی گناه را نمی بینند و از انجام هر عملی که منافع خودخواهانه آن ها را تأمین می کند، چشم پوشی نمی کنند.

کلید واژه ها:

سبک زندگی اسلامی، افسردگی، اضطراب .

نوع

 


 

 

گروه - گرایش: