مقطع: 
کارشناسی ارشد
رشته: 
رواشناسی بالینی
استاد راهنما: 
استاد مشاور: 
نام محقق: 
سال تحصیلی: 
1387

چکیده

هدف:

پژوهش حاضر با هدف تهیه و تدوین یک برنامه درمانگری مبتنی بر آیات و روایات به منظور مقابله با اختلالهای برونی سازی شده در سطح والدین و همچنین بررسی میزان تأثیر برنامه درمانگری مذکور بر کودکان مبتلا به اختلالهای برونی سازی شده انجام شده است

روش:

در سه مرحله به قرار زیر است:

الف) مرحله مقدماتی: تدوین برنامه درمانگری برای مقابله با مشکلات برونی سازی شده در کودکان مبتنی بر آیات و روایات

ب) مرحله میانی : برای تشخیص مشکلات برونی سازی شده کودکان برای تعیین ملاک به منظور انتخاب یک گروه نمونه وسیع و تعیین میانگین و انحراف استاندارد، ۲۰۰ نفر از دانش آموزان پایه چهارم و پنجم ابتدائی ناحیه های استان قم به شیوه تصادفي چند مرحله ای انتخاب شدند و پس از اجرای آزمون ( فرمهای سه گانه کودک، والدین، معلم ؛ آشنباخ) ، داده های بدست آمده با استفاده از فنون آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و تعداد ۳۰ نفر از دانش آموزان که نمره فرم کودک آنها، بیشترین انحراف استاندارد( بالاتر از 5/1 ) از میانگین جامعه ۲۰۰ نفری بود؛ به دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی و مساوی اختصاص داده شدند که ۱۵ نفر در هر یک از گروهها جای گرفتند

 ج) مرحله پایانی : اجرای روش درمانگری مبتنی بر آیات و روایات برای کاهش مشکلات برونی سازی شده که در این مرحله تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس مدل تحلیل کوواریانس برای حذف یا کنترل اثر پیش آزمون بر روی پس آزمون انجام شد

نتیجه:

نتایج زیر به دست آمد:

میانگین گروه آزمایش در پس آزمون کاهش قابل توجهی داشته است اما این مسئله در میانگین گروه کنترل اتفاق نیافتاده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که مداخله اسلامی - روانشناختی در کاهش اختلالهای برونی سازی شده تاثیر داشته است و فرضیه پژوهش تأیید می شود .

کلید واژه ها:

درمانگری، اختلال، برون سازی،

نوع

بسته


 

 

گروه - گرایش: