مقطع: 
کارشناسی ارشد
رشته: 
روان شناسی
سال تحصیلی: 
1390

چکیده

هدف:

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روانشناختی آموزش معاد به صورت بحث گروهی بر پایبندی مذهبی نوجوانان سوم دبیرستانی شهر قزوین انجام گرفته است

روش:

برای نیل به این هدف بسته آموزشی معاد متناسب با شرایط شناختی نوجوان و با ترتیب منطقی مباحث معاد و طرح نمودن ۱۰۰ سوال متداول نوجوانان درباره معاد و پاسخ به آنها، توسط پژوهشگر ساخته شد. پس از نمونه گیری 40 نفر از جامعه آماری (دانش آموزان پسر سوم دبیرستانی شهر قزوین) و تشکیل گروه های ۲۰ نفره آزمایش و کنترل، پیش آزمون آزمون پایبندی مذهبی از هر دو گروه گرفته شد. سپس مداخله شناختی آموزش بسته آموزشی معاد به صورت بحث گروهی در یک دوره به مدت یک ماه در ظرف ۷ جلسه بر گروه آزمایش انجام پذیرفت. پس از اتمام دوره آموزشی از هر دو گروه پس آزمون آزمون پایبندی مذهبی گرفته شد. با کسر نمودن نمرات پس آزمون آزمون پایبندی مذهبی از پیش آزمون هر آزمودنی نمره افزوده او به دست آمد. سپس میانگین نمرات افزوده برای هر دو گروه محاسبه شده و با آزمون آماری Uمان - ویتنی با یکدیگر مقایسه شدند.

یافته ها:

در سطح معناداری کمتر از (001/0) وجود تفاوت معنادار بین میانگین های نمرات افزوده در دو گروه آزمایش و کنترل نشانگر تأثیر متغير آموزش معاد در چهارچوب بحث گروهی، بر متغیر پایبندی مذهبی می باشد

نتیجه:

نتایج پژوهش حاضر نشان می دهند :

  • مداخله شناختی آموزش معاد به شیوه فوق باعث افزایش میزان پایبندی مذهبی و کاهش میزان دوسو گرایی و ناپایبندی مذهبی در نوجوانان شده است.
  • همچنین آموزش معاد در چهار چوب بحث گروهی، در هر سه سطح شناختی، هیجانی و رفتاری پایبندی مذهبی، تأثیر مثبت داشته است.

در نتیجه این بدان معنا است که نوجوانانی که باور قوی تری نسبت به معاد داشته باشند، پایبندی بیشتری به مذهب خواهند داشت و مداخله شناختی آموزش معاد در چهارچوب بحث گروهی، یک شیوه مؤثر برای ارتقاء پایبندی مذهبی و مقابله با ناپایبندی و دوسوگرایی مذهبی می باشد

کلید واژه ها:

معاد، بحث گروهی، پایبندی مذهبی، دوسوگرایی مذهبی، ناپایبندی مذهبی

نوع

بسته


 

 

گروه - گرایش: