مقطع: 
کارشناسی ارشد
رشته: 
رواشناسی بالینی
استاد راهنما: 
استاد مشاور: 
سال تحصیلی: 
1378

چکیده

هدف:

این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین هوش و پیشرفت تحصیلی در طلاب غیر ایرانی انجام شده است

روش:

۳۶۸ طلبة مقطع کارشناسی الهیات و معارف اسلامی که در نظام مقطعی مشغول تحصیل هستند از شش منطقة قارة آسیا (کسانی که با زبان فارسی درس میخوانند) به سؤالات آزمون هوشی ماتریس های فزاینده استاندارد ریون پاسخ دادند. نتایج بدست آمده از اجرای اين آزمون و نمره های پیشرفت تحصیلی (معدلّ کل) این گروه با استفاده از روش های آماری شامل «آزمون t، محاسبة ضریب همیستگی پیرسن، تحلیل واریانس یکطرفه؛ آزمون خی دو و آزمون چند دامنه دانکن» با یکدیگر مقایسه شدند ومورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند؛

یافته ها:

نتایج تحقیق نشان میدهد که:

1- بین هوش و پیشرفت تحصیلی در طلاب غیر ایرانی (مجموع اعضای نمونه بعنوان یک گروه) ارتباط (همبستگی) مستقیم و مثبت وجود دارد

2- بین ملیت های مختلف حاضر نمونة مورد بررسی (مناطق مختلف شش گانة قاره آسیا) از جهت هوش و پیشرفت تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد.

3- نتایج آماری بیانگر تفاوت معنادار هوش و پیشرفت تحصیلی در گروه ویژه و عادی است و گروه ویژه از بهره های هوشی بالاتری برخوردار بوده و پیشرفت بيشتری در تحصیل داشته اند.

4-بین تجرد او پیشرفت تحصیلی رابطة مثبت معنا داری ,واجود دارد و مجردها در پیشرفت تحصیلی و کسب نمره های بهتر پیشتاز بوده اند

کلید واژه ها:

هوش، پیشرفت تحصیلی،همبستگی،

نوع