چکیده |
|
هدف: |
در پژوهش حاضر به بررسی و تجزیه وتحلیل رابطه فزون کنشی و هوش در دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرستان قم پرداخته شده است |
روش: |
برای انجام این بررسی از بین متجاوز از ۵ هزار دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی مدارس منطقه ۱ در سال تحصیلی ۷۷-۷۸ به عنوان جامعة آماری، گروه نمونه پژوهش انتخاب شد. برای پیدا کردن دانش آموزان فزون کنش، پرسشنامه ای بر اساس ضوابط تشخیصی انجمن روانپزشکی آمریکا تهیه و تنظیم گردید و در اختیار معلمان کلاسهای چهارم ابتدایی قرار گرفت تا با شناختی که از دانش آموزان خود دارند، آن را تکمیل کنند. سپس با استفاده از اطلاعات بدست آمده ومشاهدات بالینی پژوهشگر و ارزیابی آنها، افراد گروه نمونه انتخاب شدند. در مرحلة بعد با بهره گرفتن از آزمون هوشی فرهنگ زدودة کتل (مقیاس سطح ۲) میزان بهره هوشی دانش آموزان فزون کنش اندازه گیری شد. در پایان به دو نمرة فزون کنشی و هوش افراد گروه نمونه دسترسی پیدا نمودیم. برای بررسی رابطه بین دو متغیر فزون کنشی و هوش از روش های آماری و آزمونهای مختلف از جمله محاسبه همبستگی (r) پیرسن، آزمون t و آزمون خی دو استفاده گردید |
نتیجه: |
نتایج آنها نشانگر این بود که بین فزون کنشی و هوش رابطة معنا داری وجود ندارد. |
کلید واژه ها: |
فزون کنشی،هوش، |
نوع |
|