مقطع: 
دکتری
رشته: 
رواشناسی تربیتی
استاد راهنما: 
استاد مشاور: 
نام محقق: 
سال تحصیلی: 
1390

چکیده

هدف:

برنامه درسی پنهان حیطه ای از برنامه درسی است که یادگیری ضمنی یادگیرندگان را مورد مطالعه قرار می دهد. پژوهش حاضر با عنوان« تبیین ابعاد برنامه درسی پنهان در نظام آموزشی جامعه المصطفی  العالميه » ، با هدف کشف یادگیری های ضمنی طلاب غیر ایرانی جامعه المصطفی العالميه در ابعاد مختلف تربیتی و مقایسه آنها در مقاطع تحصیلی مختلف و به روش زمینه یابی مقطعی انجام شده است

روش:

بر این اساس ابتدا ۱۷۰ مصاحبه اکتشافی با طلاب، اساتید و مدیران مرتبط با آنان در جامعه المصطفی انجام و یادگیری های ضمنی شناسایی و بر اساس ساحت های تربیتی (معنوی، اخلاقی، اجتماعی، عقلانی و عاطفی) مقوله بندی گردید. سپس شاخص های تربیتی مربوط به هر ساحت تعیین و پس از اعتبارسنجی، به منظور تعیین میزان و روند یادگیری های ضمنی در مقاطع مختلف تحصیلی، ابتدا به صورت مقدماتی بر روی یک نمونه ۱۷۰ نفری اجرا و پس از انجام اصلاحات نهایی ، پرسشنامه محقق ساخته ۱4۲ سؤالی تدوین و بر روی نمونه ۷۹۱ نفر از طلاب اجرا و مواد پرسشنامه مورد تحلیل عاملی قرار گرفت

یافته ها:

تعداد ده مؤلفه شامل: «خود باوری سیاسی - اجتماعی » «خود کنترلی» ، «رهبری و مدیریت» ، «رفتار دینی»، «توجه به دیگران و اندیشه ورزی» ، «اهتمام به خانواده»، «دینداری و اعتقادات مذهبی»، «روحیه جمعی و جمع گرایی» ، «صداقت و پایداری»، «نشاط و امید» استخراج گردید.

- میانگین نمره طلاب در مقاطع مختلف تحصیلی به کمک تحلیل واریانس یکراهه و دو راهه مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفت.

- نتایج حاکی از آن است که با بالا رفتن سطح تحصیلی طلاب، میانگین نمرات آنها در مؤلفه خودباوری سیاسی - اجتماعی افزایش معنادار و در دو مؤلفه رفتار دینی و روحیه جمع گرایی در برخی سطوح تحصیلی کاهش معنادار و در شش مؤلفه رهبری و مدیریت، توجه به دیگران، اهتمام به خانواده، دینداری و اعتقادات مذهبی، صداقت و پایداری و نشاط و امید تغییر معناداری مشاهده نشده است.

کلید واژه ها:

برنامه درسی، برنامه درسی پنهان، یادگیری،نظام آموزشی،یادگیری ضمنی

نوع

 


 

 

گروه - گرایش: