چکیده |
|
هدف: |
بازنگری و انجام پژوهش در زمینه روش های موجود در فرایند یاد دهی - یادگیری در حوزه های علمية و رسیدن به الگویی متناسب با زمان حاضر از ضرورت تام برخوردار است و این تحقیق در صدد است تا با بررسی کاستی های موجود در قلمرو آموزش و با بهره گیری از یافته های علمی به معرفی یک الگوی جامع در زمینه آموزش ادبیات عرب بپردازد. |
روش: |
در این تحقیق سعی شده است تا با رویکردی تعاملی و بدون دست رد زدن به نظریه های ارایه شده در فرایند یاددهی - یادگیری از لوازم عملی و کاربردی تمام آنها به نحو مقتضی در جریان آموزش ادبیات عرب استفاده نماید؛ چرا که در واقع هر یک از این نظریه ها به نوبه خود برخی زوایای پیچیده پدیده مهم یادگیری را روشن ساخته اند. از این رو در فصل اول به معرفی تحقیق پرداخته شده است. در فصل دوم ابتدا در تبیین پیشینه تحقیق از نظریه های مختلف رفتاری نگر، شناختی و انسانی نگر در باب یادگیری سخن به میان آمده و سپس به روش ها با راهبردهای معروف و متداول در فرآیند یاددهی - یادگیری و در ادامه به الگوهای آموزشی و نیز فن آوری آموزشی اشاره شده است. با توجه به این که روش بکار رفته در این تحقیق که موسوم به « اقدام پژوهی» است در سطح جهان و به ویژه در کشور ایران جدید است در فصل سوم از جهات مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل چهارم از ویژگی های تحقیق و دستورالعمل اجرای آن و نیز مقایسه نتایج کاربرد این روش با روش سنتی و مرسوم بحث به میان آمده است که در آن بدست آمده است که سطح پیشرفت تحصیلی ادبیات عرب فراگیرانی که با این روش تحصیل نموده اند تفاوت معناداری با دیگران دارد. فصل پنجم به بیان محدودیت های تحقیق و پیشنهادها در این خصوص اختصاص یافته است |
کلید واژه ها: |
فرایند، یاددهی، یادگیری، |
نوع |
|