چکیده |
|
هدف: |
پژوهش حاضر به بررسی رابطه نگرش به حجاب و سلامت روانی پرداخته است |
روش: |
بدین منظور در ابتدا به بررسی مسأله از دیدگاه اسلام و روان شناسی پرداخته شد و با استفاده از ادله عقلی و نقلی، رابطة بین حجاب و سلامت روانی در زنان مورد کنکاش قرار گرفت. سپس به منظور بررسی تجربی مسأله، ۴۱۵ نفر از دانش آموزان دختر سال سوم مقطع متوسطه شهرهای قم و تهران به طور تصادفی انتخاب شدند و از طریق اجرای پرسشنامه محقق ساخته سنجش نگرش به حجاب و مقیاس خود سنجی اضطراب زانک ( S.A.S) مورد ارزیابی قرار گرفتند نتایج حاصل به کمک روشهای آمار توصیفی، آزمون معناداری ضریب همبستگی، آزمون F آزمون توکی و آزمون t برای مقایسه میانگین ها، با استفاده از برنامه نرم افزاری SPSS تجزیه و تحلیل شد |
یافته ها: |
نتایج نشان داد : 1- بین نگرش مثبت به حجاب و سطح اضطراب دانش آموزان، همبستگی معکوس و معنادار وجود دارد ( 0/62- = r و 0/0001> p) ؛ یعنی هر چه نگرش آزمودنی ها به حجاب مثبت تر باشد، اضطراب آنها کمتر است. 2- همچنین میزان نگرش به حجاب و سطح اضطراب دانش آموزان، به طور معناداری تحت تأثیر عواملی چون شناخت أحکام، انتخاب نوع پوشش، سطح تحصیلات و نوع شغل پدر و مادر، و شهر محل سکونت قرار دارد؛ 3- ولی تفاوت بین نگرش به حجاب و سطح اضطراب دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی آنها، معنادار نمی باشد |
کلید واژه ها: |
حجاب، سلامت روان،اضطراب،پیشرفت تحصیلی |
نوع |
|