مقطع: 
کارشناسی ارشد
رشته: 
روان شناسی
سال تحصیلی: 
1382

چکیده

هدف:

پژوهش حاضر با عنوان «آموزه های روانشناختی در قرآن و حدیث» که به موضوعات رشد ، انگیزش و هیجان از دیدگاه قرآن و حدیث می پردازد، در پنج فصل ارائه شده است

روش:

در فصل اول با بیان موضوع یا مساله، سؤالهای اصلی، ضرورت، اهمیت، اهداف و تعریف واژه های اصلی پژوهش به معرفي پژوهش حاضر پرداخته است و در فصل دوم که مربوط به موضوع «رشد»می باشد، عوامل رشد، مراحل رشد و بعضی از انواع رشد مطرح شده که در بعضی از موارد با آنچه در روانشناسی کلاسیک آمد، تفاوت دارد. مثلا در احادیث بر تأثیر غذا، وضعيت آميزش و تأثیر شیر مادر بر رشد جسمی و روانی کودک اشاره شده در حالیکه در مباحث روانشناسی کلاسیک، ذکری از آنها به میان نیامده است و در فصل سوم که مربوط به موضوع «انگیزش » است ،اهمیت انگیزش در زندگی، انگیزش در دوره های مختلف زندگی و بعضی از انگیزه های فیزیولوژیکی و روانی بیان شده است که نگاه اسلام به انگیزه ها عمیق تر و از وسعت بیشتری برخوردار است و در عین اینکه ارضای نیازها را به روش معقول و مشروع روا می داند، هیچ یک از نیازهای انسانی را هدف نداشته بلکه آن ها را وسیله ای مهم برای رسیدن به مطلوب و معنویت محسوب داشته است و در فصل چهارم موضوع «هیجان» مطرح شد و در آن قسمت، اهمیت هیجان در زندگی، پاسخهای فیزیولوژیکی بدن در موقع هیجان و بعضی از انواع هیجان مثل هیجان ترس، هیجان خشم، هیجان شادی و هیجان غم و اندوه بحث شده است و نتایج نشان دهنده اینست که انسان میتواند با کنترل هیجانها و ابراز آنها در موقع لزوم از یک زندگی سالم و شادی در دنیا و آخرت برخوردار شود و در فصل پنجم از مباحث قبل نتیجه گیری به عمل آمده و ضمن بیان کاربردها، محدودیت ها، پیشنهادهای نظری و عملی لازم ارائه شده است

کلید واژه ها:

انگیزش، هیجان،رشد، آموزه روانشناختی،

نوع