مقطع: 
کارشناسی ارشد
رشته: 
روان شناسی
نام محقق: 
سال تحصیلی: 
1392

چکیده

هدف:

هدف پژوهش حاضر «طراحی، ساخت و اعتباریایی پرسشنامه اولیه سنجش مؤلفه های روانشناختی مبلغ موفق از منظر قرآن و روایات» می باشد. بر این اساس، محقق با استفاده از آیات و روایات اسلامی به تبیین ویژگی های روانشناختی مبلغ موفق پرداخته و با استخراج مؤلفه های مرتبط، آزمونی ۸۰ سؤالی تدوین نموده است که به اندازه گیری و سنجش مؤلفه های روان شناختی مبلغ موفق می پردازد.

روش:

روش تحقیق در این پژوهش، به دو شیوه توصیفی و پیمایشی می باشد. به منظور جمع آوری آموزه های دین اسلام، روش توصیفی مورد استفاده قرار گرفته است و محقق به تبیین ویژگی های روان شناختی مبلغ موفق با توجه به سه مؤلفه شناختی، عاطفی انگیزشی و رفتاری پرداخته است. برای ارزیابی و اعتبار پرسشنامه، روش پیمایشی در نمونه ای ۵۴ نفری از مبلغین مراکز تبلیغی شهر مقدس قم بکار رفته است، نمونه مورد پژوهش، از میان جامعه مذکور بر اساس نمونه در دسترس، گرد آوری شده است

یافته ها:

در بررسی روایی محتوایی پرسشنامه، ضریب کندال ۸۰ گویه باقیمانده، 21/0 با سطح معناداری 0001/0 بود که نشان دهنده میزان توافق کارشناسان خبره در مورد موافقت گویه ها با مستندات اسلامی و نحوه دلالت آنهاست.

برای بررسی روایی سازه، همبستگی بین گویه ها با نمره کل، همبستگی بین مؤلفه ها با نمره کل و همبستگی بین مؤلفه ها با یکدیگر محاسبه شد و نتایج حاکی از این است که روایی سازه در حد بالا می باشد و همه آنها بر روی هم، مؤلفه های روانشناختی مبلغ موفق را اندازه گیری می کنند.

 در بررسی اعتبار پرسشنامه، آلفای کرونباخ كل گویه ها (۸۰ گویه)، 94/0بود که نشانگر اعتبار بالای پرسشنامه می باشد. ضریب اسپیرمن - براون برابر با 86/0 بود؛ و میزان همسانی درونی بر اساس ضریب دو نیمه سازی گاتمن برابر با 86/0 و همبستگی بین دو فرم برابر با 76/0 بود. بر این اساس ضریب آلفای نیمه اول برابر با ۸۸/0و ضریب نیمه دوم ۹۲/0 بود؛

نتیجه:

بنابراین، پرسشنامه اولیه سنجش مؤلفه های روان شناختی مبلغ موفق از سطح همسانی درونی بالایی برخوردار است بنابراین با استفاده از منابع اسلامی، امکان ساخت ابزاری جهت سنجش مؤلفه های روانشناختی مبلغ موفق، وجود داشته و این ابزار از اعتبار و روایی مطلوبی برخوردار است

کلید واژه ها:

تبلیغ، مبلغ، ویژگی های روان شناختی، پرسشنامه، آزمون، روایی، اعتبار، آموزه های اسلامی، موفقیت

نوع

مقیاس


 

 

گروه - گرایش: