مقطع: 
کارشناسی ارشد
رشته: 
روان شناسی
نام محقق: 
سال تحصیلی: 
1391

چکیده

هدف:

هدف پژوهش حاضر بررسی « رابطه ی عقل و حیا در میان طلاب زن و مرد حوزه علمیه قم» است.

روش:

بدین منظور 400 نفر از طلاب زن و مرد حوزه علمیه شهر قم (۱۸ تا ۳۸ سال).، انتخاب گردید و دو پرسشنامه؛ « مقیاس سنجش عقل میردریکوندی» و «مقیاس سنجش حيا گلزاری» روی آزمودنی ها به اجرا در آمد.

در تجزیه و تحلیل داده ها، در بخش توصیفی؛ از شاخص های مرکزی، شاخص های پراکندگی و ضرایب همبستگی و در بخش استنباطی؛ از آزمون لوین برای بررسی برابری یا نابرابری واریانس ها، آزمون t مستقل برای مقایسه بین دو گروه آماری، آزمون F برای مقایسه بین چند گروه و از آزمونهای تعقیبی برای مقایسه دو به دو گروه ها و مشخص شدن اختلاف هر گروه با دیگر گروه ها استفاده شده

یافته ها:

یافته های پژوهش نشان داد که بین عقل و حیا در میان طلاب زن و مرد حوزه علمیه قم همبستگی مثبت وجود دارد. همچنین، میانگین نمره ی عقل زنان و مردان تفاوت معنی داری با هم دارد و میانگین نمره عقل بیش از زنان می باشد. یافته ها نشان می دهد که میانگین نمره حیای مثبت بین زنان و مردان تفاوت معنی داری دارد و در مجموع، زنان از حیای مثبت کمتری نسبت به مردان برخوردارند، اما میانگین نمره حیای منفی بین زنان و مردان تفاوت معنی داری با هم ندارد بنابراین، می توان گفت که زنان و مردان از حیای منفی یکسانی برخوردارند.

کلید واژه ها:

عقل، حیا، حیای مثبت، حیای منفی،

نوع

 


 

 

گروه - گرایش: