مقطع: 
کارشناسی ارشد
رشته: 
روان شناسی
استاد راهنما: 
نام محقق: 
سال تحصیلی: 
1391

چکیده

هدف:

هدف پژوهش حاضر تهیه، ساخت و تعیین ویژگی های روان سنجی نقش تربیتی پدر از دیدگاه اسلام بود. بر این اساس محقق با استفاده از آیات و روایات اسلامی، به تبیین نقش تربیتی در پرداخته و با استخراج مولفه های نظری نقش پدری پرسشنامه ای 4۸ سوالی تدوین کرده است، که نقش پدر را اندازه گیری می کند.

روش

روش تحقیق به دو شیوه توصیفی و پیمایشی می باشد. به منظور جمع آوری آموزه های دین اسلام، روش توصیفی مورد استفاده قرار گرفته است، و برای ارزیابی روایی و اعتبار مقیاس، روش پیمایشی در نمونه ای ۳۸۲ نفری از دانش آموزان دبیرستانی منطقه 18 تهران بکار رفته است. نمونه مورد پژوهش از میان جامعه مذکور با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی گردآوری شده است. ابزار استفاده شده در کنار پرسشنامه محقق ساخته نقش تربیتی پدر از دیدگاه اسلام، مقياس دلبستگی به پدر(IPPA) می باشد

یافته ها:

در بررسی روایی محتوای پرسشنامه ضریب تطابق کندال 2/0 با سطح معناداری0001/0 نشان دهنده میزان توافق کارشناسان خبره در مورد موافقت گویه های طراحی شده می باشد. روایی ملاک با محاسبه ضریب همبستگی مقیاس حاضر و مقیاس دلبستگی به پدر(IPPA)129/0 بود که در سطح 05/0 معنادار می باشد، نتیجه بررسی روایی سازه به شیوه تحلیل عاملی با ارزش ویژه ۱ استخراج ۱۲ عامل با بار عاملی بالاتر از 3/0 بود که در مجموع 183/50 درصد واریانس کل پرسشنامه را برآورد می کند

در بررسی اعتبار پرسشنامه آلفای کرونباخ پرسشنامه نقش تربیتی پدر از دیدگاه اسلام در مرحله آزمایشی (تعداد آزمودنیها 6۰ نفر) برابر با 914/0 و در مرحله نهایی تعداد آزمودنیها ۳۸۲ نفر) برابر با ۸۹۱/0 می باشد، و میزان همسانی درونی بر اساس ضریب دو نیمه سازی گاتمن در مرحله آزمایشی برابر با 897/0 و در مرحله نهایی ۸۷۱/0 می باشد. در روش باز آزمایی با فاصله زمانی سه هفته نتایج نشان از همبستگی 783/0 در سطح ۰۱/0 بین اجرای اولیه و اجرای مجدد دارد.

نتیجه:

از این رو با استفاده از منابع اسلامی امکان ساخت ابزاری برای سنجش نقش تربیتی پدر وجود داشته و این ابزار جهت استفاده های پژوهشی از اعتبار و روایی مطلوبی برخوردار است

کلید واژه ها:

پرسشنامه، نقش پدر، اسلام، تربیت، ویژگی های روان سنجی (روایی و اعتبار)

نوع

مقیاس


 

 

گروه - گرایش: