چکیده |
|
هدف: |
پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی بسته آموزشی خودمهارگری بر اساس آموزه های اسلامی انجام گرفته است |
روش: |
در این پژوهش سعی بر آن است که با استفاده از آموزه ها و تعالیم اسلام، برنامه آموزشی معتبری ساخته شود تا به عنوان یک پکیج علمی قابل استفاده دیگر محققان علوم روان شناختی قرار گیرد. برای رسیدن به این هدف، نخست مجموعه یافته های روان شناختی و اسلامی در حوزه خودمهارگری کودکان بررسی و پرسشنامه اسلامی خودمهارگری ساخته و به همراه پرسشنامه خودمهارگری تانجنی بر روی صد نفر از دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم ابتدایی اجرا شد |
یافته ها: |
نتایج به دست آمده حاکی از روایی و پایایی مناسب این پرسشنامه و همبستگی مثبت و معنادار این دو تست می باشد. - در مرحله دوم، با تکیه بر اصول خودمهارگری دینی، برنامه آموزش خودمهارگری برای چهار جلسه تنظیم شد. این برنامه با تکیه بر اصول هشت گانه افزایش خودمهارگری دینی به عنوان های تجربه، عبرت، حزم، خوف، رجا، محبت، شکر و حیا و با روش بهره گیری از قصه های قرآنی برای انتقال اصول ساخته شده و به روش آزمایشی (شبه تجربی) اجرا شده است |
نتیجه: |
این برنامه آموزشی می تواند سطح خودمهارگری کودکانی که از خودمهارگری پایینی برخوردارند، افزایش دهد |
کلید واژه ها: |
اسلام، روان شناسی، کودک، خودمهارگری، رشد اخلاقی |
نوع |
بسته |