مقطع: 
کارشناسی ارشد
رشته: 
روان شناسی
استاد راهنما: 
نام محقق: 
سال تحصیلی: 
1388

چکیده

هدف:

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین خوش بینی سرشتی، خوش بینی از دیدگاه اسلام با رضایتمندی از زندگی است. فرضیه های پژوهش حاضر این است که بین متغیرهای فوق رابطه معنادار وجود دارد و خوش بینی اسلامی در حد قوی تری می تواند رضایت از زندگی را پیش بینی کند و مقیاس ساخته شده برای سنجش خوش بینی اسلامی از روایی و اعتبار کافی برخوردار است

روش:

به منظور آزمودن این فرضیه ها تعداد ۲۶۹ نفر (دانش پژوهان، تعداد= ۱۲۲، کارمندان، تعداد= 55 و دانشجویان تعداد =۹۲ نفر) به صورت اتفاقی در پژوهش مشارکت داده شد. شرکت کنندگان پرسشنامه رضایت از زندگی (SWS)، پرسشنامه جهت گیری زندگی (LOT) و پرسشنامه محقق ساخته خوش بینی اسلامی را پاسخ دادند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS به روش همبستگی، رگرسیون، آزمونt ، تفاوت میانگین و واریانس یکراهه مورد تحلیل قرار گرفتند

یافته ها:

یافته ها نشان می دهد که:

- بین خوش بینی سرشتی (IOT)، خوش بینی از دیدگاه اسلام با یکدیگر و با رضایتمندی از زندگی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.

- بین سه مؤلفه خوش بینی اسلامی (توجه به جنبه های مثبت زندگی، تفسیر مشکلات و انتظار مثبت) با خوش بینی سرشتی و رضایت از زندگی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. خوش بینی اسلامی در حد قوی تری می تواند رضایت از زندگی را پیش بینی کند.

-پرسشنامه خوش بینی اسلامی از ضریب آلفای 86/0، ضریب دو نیمه سازی گاتمن 80/0 بر خوردار است. روانی محتوایی خبرگان از ضریب تطابق كندال 26/0و روانی وابسته ملاک (خوش بینی سرشتی) از ضریب همبستگی 44/ 0برخوردار است.

-بین زنان و مردان از نظر رضایت از زندگی و هر دو نوع خوش بینی تفاوت معنادار وجود ندارد.

-گروههای سنی مختلف از نظر رضایت از زندگی با یکدیگر تفاوت ندارند اما از نظر هر دو نوع خوش بینی گروه سنی که جوان تر از همه بودند (۱۵-۲۵ سال) با سایر گروهها تفاوت معنادار دارند و این گروه از خوش بینی پایین تری برخوردارند.

-رابطه خوش بینی و رضایت از زندگی را می توان سه گونه تفسیر کرد:

1. نخست اینکه توجه افراد خوش بین بیشتر بر جنبه های مثبت زندگی متمرکز است.

2. دوم اینکه افراد خوش بین از سبک های مقابله مؤثر استفاده می کنند،

3. سوم اینکه افراد خوش بین از موفقیت سلامت جسمانی و روانی بیشتری برخوردارند. لذا رضایت بیشتری در زندگی دارند.

خوش بینی اسلامی از آن جهت رضایت از زندگی را در حد قوی تری پیش بینی می کند که از جنبه های معنوی برخوردار است

کلید واژه ها:

خوش بینی سروشتی، رضایت از زندگی، خوش بینی در منابع اسلامی، توجه به جنبه های مثبت زندگی، تفسیر مشکلات، انتظار مثبت، روانشناسی مثبت، بهزیستی فاعلی (احساس خوشبختی فاعلی).

نوع

مقیاس


 

 

گروه - گرایش: