مقطع: 
کارشناسی ارشد
رشته: 
روان شناسی
استاد راهنما: 
نام محقق: 
سال تحصیلی: 
1389

چکیده

هدف:

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی ارتقاء ميزان نگرش دینی بر کاهش رفتار مجرمانه جوانان زندانی در زندان مرکزی قم انجام شد. فرضیه های پژوهش عبارت بودند از:

 ۱) با ارتقاء نگرش دینی در جوانان زندانی رفتار مجرمانه آنها کاهش می یابد.

 ۲) به وسيله آموزش های دینی، نگرش دینی جوانان زندانی ارتقاء می یابد.

 3) ناپایبندی مذهبی جوانان زندانی با رفتار مجرمانه آنها رابطه مثبتی دارد.

روش:

در این پژوهش برای سنجش میزان نگرش دینی جوانان زندانی از پرسشنامه ۶۰ سؤالي پایبندی مذهبی و نیز برای ثبت رفتارهای مجرمانه آنان از فهرست رفتار مجرمانه استفاده شد. برای انجام پژوهش با کمک مسئولین زندان افراد واجد شرایط، شناسایی شدند که از بین آنها به صورت تصادفی ۳۰ نفر انتخاب شده به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. قبل از شروع جلسات آموزشی به مدت 10 روز کلیه آزمودنی های گروه نمونه توسط مراقبین زندان و دستیاران، به صورت غیر مستقیم مشاهده شدند و رفتارهای مجرمانه آنها در فهرست رفتار مجرمانه ثبت شد و نیز پرسشنامه پایبندی مذهبی اجرا شد. سپس در طول یک ماه و نیم جلسات آموزشی به گروه آزمایش ارائه شد در حالی که گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند.

پس از پایان دوره آموزشی، مجددا به مدت ۱۰ روز به همان شیوه قبل، رفتار کلیه آزمودنی ها، مشاهده و ثبت و پرسشنامه پایبندی مذهبی اجرا شد. در مرحله بعد داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS و با روش همبستگی و آزمون T تحلیل شد

نتیجه:

یافته های پژوهش فرضیه های سه گانه مذکور را تأیید کرد

کلید واژه ها:

نگرش دینی، رفتار مجرمانه، جوانان زندانی

نوع

بسته


 

 

گروه - گرایش: