مقطع: 
کارشناسی ارشد
رشته: 
روان شناسی
استاد راهنما: 
نام محقق: 
سال تحصیلی: 
1387

چکیده

هدف:

رساله حاضر بر اساس یکی از پدیده های بسیار رایج زمان ما شکل گرفت، شکل گیری فرضیه اولیه در مشاهدات بالینی و روزمره خود را نشان داد. گرفتاری برخی از عشاق، و بعضی از مطالعات روزمره ما را بر آن داشت که رابطه عشق و شخصیت را مورد بررسی قرار دهیم تا با شناخت بیشتر بتوانیم آن را مدیریت نماییم

روش:

برای عملیاتی کردن مسئله از تست سبک های عشق هنریک استفاده کردیم این تست بر اساس تحقیقات جان لی شکل گرفته بود جان لی برای عشق، شش سبک قائل بود این سبک ها عبارت بودن از اروس، لودوس، استورج، پراگما، مانیا، آگاپه که هر کدام از زاویه ای به مسئله عشق و روابط نزدیک پرداخته اند، برای بررسی شخصیت نیز از دو تست استفاده کردیم این کار برای پوشش ابعاد سالم شخصیتی و ابعاد اختلالات روانی مورد بررسی قرار گرفت. برای صفات و عاملهای شخصیت از تست NEO کاستا و مک گری استفاده کردیم و برای اختلالات روانی نیز از تست MMPI بهره بردیم، با توجه به اینکه قصد بررسی همبستگی را داشتیم از طرح همبستگی اسپیرمن یاری جستیم و با کمک نرم افزار spss داده ها را طبقه بندی و تحلیل کردیم. فرضیه رساله ارتباط عشق و شخصیت و همچنین ارتباط سبک های عشق با صفات و اختلالات خاص است. برای مثال یکی از فرضیه های ما این است که سبک عشق مانیا (وابسته وسواسی) با عامل روان رنجوری همبستگی معنادار خواهد داشت

یافته ها:

پس از آماده شدن مقدمات، داده ها، تحلیل آماری شد که در این بخش شاهد اثبات اکثر فرضیه های خود بودیم. که در دو بخش چشمگیرتر است ابتدا همبستگی معنادار عشق و شخصیت و سپس همبستگی معنادار سبک عشق مانیا (وابسته وسواسی) با «روان روانجوری» و «عدم توافق » خود را نشان می دهد و همچنین همبستگی مانیا( وابسته وسواسی) با حدود شش اختلال از اختلالات تست MMPI حرف های زیادی در دل خود داشت

نتیجه:

با این یافته ها ابعاد آسیب شناسانه عشق رمانتیک نا حدودی خود را نمایان کرد

کلید واژه ها:

سبک های عشق (داروس، لودوس، استورج، پراگما، مانیا، آگاپه) و شخصیت

نوع

 


 

 

گروه - گرایش: